woensdag 3 mei 2017

Bezeten

Nee, ik bedoel niet bezeten van wandelingen!😉
Vandaag was het zelfs zo regenachtig en koud (stel je voor: we zijn 3 mei en we lopen nog steeds rond met een wintermantel en een sjaal) dat ik besliste dat Roger voldoende beweging had gekregen door een deel van de verdieping te stofzuigen en daarna rond te lopen in drie warenhuizen tijdens onze boodschappen.

Ik bedoel "bezeten van onze schrijfsels".
Deze avond is Roger immers spontaan begonnen alle bestanden voor het boek van de werkgroep WOI opnieuw na te lezen. Hier en daar heeft hij nog iets aangepast en ik ging dan meteen kijken of er iets moest veranderd worden aan de zinswendingen of zo. Straks gaan we immers naar de laatste vergadering voor de tekst definitief aan de zetter wordt overgelaten.

Ik vind het goed dat Roger als eindredacteur op die manier omgaat met (onder andere zijn eigen) schrijfsels (als hij leek op de enkele schrijvers, die we nu kennen, die gewoon iets publiceren zonder één keer na te lezen, was ik nooit met hem getrouwd!) maar in feite zou er nog een derde persoon moeten zijn die alles in zijn geheel naleest (zonder zelf iets geschreven te hebben voor dit project).

In feite pleitte de mail van Luis Ruiz, gericht aan het bestuur van de KVLS én de redactieraad van Oostland (mail die ik vorige nacht, na die vertaling, nog snel heb beantwoord) voor hetzelfde. Hij stelde voor dat de teksten van redactieleden en bedoeld voor Oostland zouden beoordeeld worden door een derde (uiteraard door iemand een beetje of zelfs meer dan dat onderlegd).
Wat nu inderdaad niet altijd het geval is, waardoor bijvoorbeeld een redactielid, nadat de andere teksten zijn nagelezen, voor Oostland een voorwoord vol fouten kan schrijven en het typoscript zo naar de drukker wordt verstuurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten