vrijdag 10 juni 2016

Heure-le-Romain

Weer een droge, aangenaam warme dag hier maar het regent nog steeds in de Elzas!

Na een paar huishoudtaakjes voor mij en wat snoeiwerk voor hem, vroeg Roger me of ik me herinnerde dat we ooit in Heure-le-Romain een kalkgroeve hadden ontdekt. Hij wilde daar graag nog eens naartoe. Deze avond heb ik het opgezocht: we waren daar de vorige keer in 2011, vijf jaar geleden al!

Onze gps kende Heure-le-Romain niet en wilde ons alleen naar de hoofdgemeente Oupeye brengen. Gelukkig leidde mijn smartphone ons zonder problemen naar de kerk van Heure-le-Romain. Van daaruit moesten we nog wel die groeve terugvinden... Ik heb een heel slecht geheugen maar eigenaardig genoeg herinnerde ik me vaag dat een straat in de buurt ervan "rue de la Crayère" heette ("krijtgroevestraat").  Ik typte die naam op mijn smartphone en weer werden we er recht naartoe gebracht. En, inderdaad, we herkenden meteen de doodlopende zijstraat die we vijf jaar geleden waren ingedraaid.

Het lange klimmen kon beginnen. Daarboven vonden we de groeve terug maar deze keer leek ze buiten gebruik.




Foto's Roger
Nadat Roger enkele foto's had gemaakt, daalden we terug naar het dorp en klommen we opnieuw naar de kerk waar we de auto hadden achtergelaten.

Foto Roger
Roger wilde daarna nog even naar het kasteel van de hoofdgemeente Oupeye, maar daar bleef weinig van over:


Foto's Roger
Terwijl ik thuis voor het avondeten zorgde (gegratineerde venkel en hamblokjes na een gewone groentesoep) verhakselde Roger het snoeisel... en merkte ik dat het gras weer zou moeten afgereden worden (dat heeft Roger pas drie dagen geleden gedaan!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten