dinsdag 2 augustus 2016

Appelgelei...

Wel, wel, ik heb weer iets ontdekt vandaag!
Nadat ik deze ochtend ons kookvuur had onder handen genomen (Roger had er gisteren, bij het bereiden van nog eens appelgelei, sap met suiker op laten overkoken, en echt, dat plakte: ik heb moeten schrobben! Ik moest denken aan Verburgh die zegt dat alles wat plakt ook plakt in onze bloedvaten) at ik een boterham met die pas gemaakte gelei.

Was me dat een ontdekking! Ik vond het zelfs lekkerder dan kweeperengelei (afijn, ik zal volgende herfst moeten vergelijken met pas gemaakte kweeperengelei). Nog meer geparfumeerd, eigenaardig genoeg minder zoet dan kweeperengelei (Roger had er amper 11% suiker aan toegevoegd, maar aan de kweeperen voegt hij in de regel even weinig suiker of stevia toe - wij vinden wel dat stevia zorgt voor een bittere nasmaak) en ik kan dat echt appreciëren: ik ben geen zoetekauw.

Alleen dacht ik constant, terwijl ik van die lekkernij genoot, dat het bereidingsproces waarschijnlijk maar weinig nutriënten overlaat in het eindproduct. Jammer!

Uiteraard heb ik vandaag andere dingen gedaan dan gelei proeven!;-): onder andere mailen met Edith Oeyen die me wees op een fout die ik constant maak bij de Limburgse Monografieën. Ik dacht immers dat het "depotnummer" dat er in voorkomt alleen van toepassing is op die monografie (ik meen me te herinneren dat Boudewijn Knevels me dat had verteld) maar Edith, die nu pas dat depotnummer merkte, mailde mij dat het bij de KVLS in het algemeen hoort. Vermits zij binnenkort een bundel uitgeeft via de KVLS, en ze spontaan het eerste nummer voor dit jaar heeft gebruikt, hebben haar bundel en het eerste nummer van de Monografieën van dit jaar hetzelfde nummer! Hopelijk zorgt dat niet voor problemen!

Ook even gemaild met Zeger, over die bruiloft in oktober, maar daarover later meer.

En een telefoontje gekregen van Hendrik. Onder andere over de vreselijk hoge prijzen van huizen tegenwoordig en over onze elektronische sigaret (we hebben nu dezelfde). We vinden allebei dat we maar blijven lurken aan dat toestel (in tegenstelling tot een echte sigaret is er geen "begin" en geen "einde" aan). Ikzelf wil dat lurken soms eens doorbreken door nog eens een echte sigaret te rollen en te genieten van vooral het parfum (want ons rooktoestel is parfumvrij), Hendrik lijkt daar geen nood aan te hebben.

Uiteraard heb ik ook gekookt. We dachten onlangs langs te gaan bij Nany met selder en voor haar nog eens selder met balletjes klaar te maken, het recept dat ik verkoos van mijn marraine en dat Nany mij niet lang geleden vroeg nog eens klaar te maken bij haar. Alleen was ze die dag bij haar broer in Oostende. De selder die ik toen gekocht had, moest vandaag echt gebruikt worden of ik kon hem wegsmijten - gelukkig hebben we een uitstekende koelkast waarin onze groenten heel lang bewaren. Het werd dus voor ons beidjes selder met balletjes volgens het recept van mijn lieve marraine.

Ik heb deze avond ook een twintigtal teksten nagelezen voor de werkgroep WOI (telkens een korte biografie van de soldaat in kwestie... en vaak heel confronterend!).

En nee, geen wandeling vandaag: te veel regen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten