vrijdag 23 augustus 2019

Huiselijkheid

Wat een gezellige, bijna uitsluitend huiselijke dag!

Terwijl ik verder vertaalde, maakte Roger pruimenmoes. Hij had immers te veel pruimen geplukt: als hij die niet verwerkt, kunnen we de grootste hoop wegsmijten. Ik weet het, in pruimenmoes zit suiker maar Roger voegt daar nog geen 2% suiker aan toe (en toch blijft onze moes jaren goed).





Eigen foto's
Daarna hebben we gezorgd dat Roger zijn dagelijkse beweging kreeg: in Sint-Truiden, waar we na de wandeling nog een glas witte wijn dronken in "ons" cafeetje.

Na het avondmaal (groentesoep gevolgd door rode bonen met hespenblokjes in een tomatensaus met kruiden en veel ui en look) stond ik voor een moeilijke keuze.

Ofwel werkte ik nog enkele uren voort en kunnen we morgen naar de jaarlijkse uitreiking van de Nestorprijs in Herentals, ofwel hield ik voor vandaag op met werken en gaan we er morgen niet naartoe.

Onlangs vroeg Frans Depeuter me nog in een mail of we dit jaar wel komen (vorig jaar zijn we er niet naartoe gegaan omdat we het plotse overlijden van mijn schoonbroer moesten verwerken).

Ik had geantwoord dat we er in principe zouden zijn... behalve als ik nog te veel werk had.

Ik denk dat het dat zal worden. Hadden Roger en ik ons immers niet voorgenomen enkele dagen heel egoïstisch alleen onder elkaar door te brengen? Dat ik dan enkele uren moet werken, vindt Roger immers helemaal niet erg. We zijn geen praters en genieten gewoon van het bij elkaar zijn terwijl ieder met zijn eigen zaken bezig is.

En op die manier (dus vandaag niet verder werken, morgen wel nog enkele uren besteden aan de vertaling) kunnen we straks ook nog gezellig samen naar een film kijken.

O ja, vandaag toch de tijd gevonden om even met Nany te bellen. Die zich nu al zorgen maakt over het bezoek van oom Gusty en nicht Chantal in oktober. Ze wilde gewoon een broodmaaltijd serveren maar mijn broertje leek dat niet goed genoeg te vinden. Ik eerlijk gezegd ook niet, want weer te veel granen met een hoge glycemische index (eigenlijk spreekt men nu over de "glycemische lading", wat de "glycemische index" ietsje nuanceert). Ik raadde haar aan een soep te maken (ik heb al lang de indruk dat Nany niet graag meer kookt maar een soepje is toch te doen?) en daarna eventueel brood en toespijs. Voor mensen zoals broertje en ik zal die soep waarschijnlijk wel voldoende zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten