zaterdag 30 april 2011

Leven in Borgloon in 1842

Deze avond gingen we naar Borgloon. Daar werd in de (mooie) kapel van het Brigittijnenklooster (uit de 17de eeuw) een tentoonstelling geopend over ‘Wonen, werken, eten, leren en bidden in Borgloon in 1842’, met aansluitend een lezing over het onderwerp door Rombout Nijssen. Veel volk, zeer interessante lezing, die de tentoonstelling dus belichtte. Tentoonstelling die ik trouwens nog eens wil gaan bezoeken, als er minder volk is.
Na de lezing een originele receptie in de gang en op het binnenplein van het klooster: donker en blond Binkbier, wijn uit de streek, fruitsap uit de streek, radijsjes, donkere boterhammetjes met gerookt spek of hoofdkaas. Ik heb zo’n boterham met spek genomen en vond het deeg vrij zoet (wat in combinatie met het spek heel lekker was). Ik vroeg me af of dat brood misschien leek op het speculaasbrood dat Zeger soms bakt. Hij heeft er al vaak over verteld, maar ik heb het nog niet geproefd.

En iedere aanwezige kreeg het boekje met dezelfde titel als de tentoonstelling, uitgegeven door ‘Erfgoedraad Borgloon’, met de hulp van Rombout Nijssen. Het boekje heb ik deze avond doorgenomen: het bevat een schat aan informatie over die tijd (ik moest vaak terugdenken aan de verhalen van marraine. Waarschijnlijk was het leven in haar jonge jaren toch al iets minder precair, maar gemakkelijk was het zeker nog niet en bepaalde gegevens uit het boek en de tentoonstelling komen nog overeen met wat zij mij vertelde).

We hebben, buiten enkele mensen uit Borgloon die we vaag van ziens kennen, ook vrij veel leden van Heemkunde Groot Heers ontmoet.

De zusters die nu in het klooster leven, zijn zusters van Liefde. Waarschijnlijk kent Zuster Godwine het klooster goed? Zij is immers ook (en dat weet ik nog van toen we in Congo woonden) een ‘soeur de charité’ zoals wij ze toen noemden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten