vrijdag 28 augustus 2015

Nogmaals over de Koran

Rustige dag: een beetje opgeruimd en oppervlakkig schoongemaakt, een uurtje vertaald terwijl Roger het gras afreed (hij vertelde me dat er voor de allereerste keer een hele tros druiven groeit aan onze druivelaar) en een korte maar mooie wandeling (onderweg gesmuld van heel lekkere bakpruimen van fruitbomen door de gemeente ter beschikking gesteld van de wandelaars).

Deze avond liet Roger, die weet dat ik graag de Koran zou lezen maar dat ik er niet toe kom, me dit lezen. Heel interessant maar daarmee heb ik natuurlijk nog steeds de Koran niet zelf gelezen (de Bijbel heb ik wel enkele keren integraal gelezen).

Ik kan wel deze zinnen beamen: “De Koran is in korte tijd geschreven, het letterlijke woord van Allah gedicteerd door één persoon, de profeet Mohammed, waar niets meer aan kan worden toegevoegd. De Bijbel echter is een bibliotheek geschreven door meerdere mensen met eeuwenlange tussenpozen, niet het letterlijke woord van God. Bovendien heeft Christus, als “tegengif voor het politieke gif van het monotheïsme”, de scheiding tussen religie en staat uitgevonden: het dualisme. Dit tegengif bestaat niet in de islam, waar het “monotheïstisch gif” zijn “dictatoriale greep” houdt. Daarom is de islam een politieke religie, het Christendom niet.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten