maandag 25 juni 2018

Frieten

Iemand vraagt me in een mail wat ik heb tegen frieten. Persoonlijk heb ik er niets tegen, vind ze zelfs lekker als ze goed zijn klaargemaakt (wat nog niet overal in Frankrijk het geval is), al eet ik er telkens maar een stuk of 10 van.

Maar (ik geef toe, volgens degene die Roger mijn goeroe noemt) om te beginnen bevatten aardappelen te snelle koolhydraten. Je zou dus denken dat de olie (zijnde vet) een positieve invloed heeft... maar meestal wordt voor frituurolie zonnebloemolie gebruikt: te veel ontstekingbevorderende omega 6-vetzuren (en ontstekingen zijn vaak de oorzaak van hartproblemen). En dan is er nog iets heel ongezond dat resulteert uit frituren maar de naam daarvan ben ik weer vergeten.

Dus moet Roger (en eigenlijk iedereen en ik ook dus) niet te vaak frieten eten.

Vroeger dacht ik dat elke plantaardige olie beter is dan dierlijk vet maar zo simpel is het niet, heb ik ondertussen geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten