donderdag 5 juli 2012

Onze Lieve Heer begrijpt geen Vlaams (34)

Is  Frans nu een mooie taal of niet?

Een beetje later werd mij in de school gevraagd of ik ook een paar avonden per week lessen "Franse conversatie" wilde geven. Ik deed dat heel graag. Mijn cursisten bleken allemaal vrij vlot Frans te kunnen spreken en de discussies waren dus meestal interessant en leerrijk. Wat mij wel opviel, was dat de meeste onder hen nog een grote bewondering koesterden voor de taal van Molière.

Dat gevoel werd niet gedeeld door onze kroost. Al deden ze het wel relatief goed in de Franse lessen op school (niet zo goed als in het Engels), ze vonden Frans lelijk klinken. De jongste zou weldra trouwens de typische Franse uitspraak “dans le masque” op zulke leuke (en ietwat overdreven) manier gaan nabootsen dat we gierden van het lachen als we hem bezig hoorden.

Mijn interim in hun school heeft jaren geduurd, maar uiteindelijk moest ik er toch een punt achter zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten