vrijdag 27 december 2019

Een nieuwe vaatwasser kopen of niet?

Voorlopig zeker niet: we hebben nog te veel andere kosten!

Maar, na onze "wandeling" in Ikea, vroeg ik me dus af of een vaatwasser dan toch zuiniger is.

Vandaag heb ik een beetje gegoogeld... en ik kreeg de indruk dat ik op dat gebied en voor het milieu beter handmatig blijf afwassen. Te meer omdat ik niet voorspoel en zo weinig mogelijk water gebruik.

Ik heb heel veel gevonden over het verschil tussen een vaatwasser en een handmatige afwas (hier een voorbeeld) en mijn conclusie is dat we veel geld uitsparen (en het milieu sparen) als ik blijf met de hand afwassen.

Ik heb het al gezegd: als we onder ons tweetjes zijn, valt dat heel goed mee. Afwachten dus wat het geeft bij een feestje (of als, zoals binnenkort het geval is, de kleinkinderen een paar dagen hier logeren). Langs de andere kant, we hebben onze eerste vaatwasser pas gekocht toen we al een poosje in Haspengouw woonden. Daarvoor deed ik het zonder!

En nu wil ik niet meer nadenken en me zorgen maken en ga ik nog even luisteren naar de flamencomuziek, afgewisseld met fado van Alfredo Marceneiro, die Roger heeft opgezet.

Maar oei, dat is wel gevaarlijk: het roept allemaal heel veel herinneringen op, en vooral aan Dirk Lambrechts zaliger!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten