woensdag 26 januari 2022

Familielegendes

Ik ben al een poosje geleden beginnen over en weer te mailen met mijn nicht Chantal. Ze stelt zich, evenals ik (vroeger vooral, minder sinds ik hier woon), heel veel vragen over onze voorouders Renwa. De stamboom die we hebben gaat niet verder terug dan tot de vader van onze overgrootvader, die trouwens Renwaer heette. Onze grootmoeder, van Chantal en mij, beweerde altijd dat ze uit Frankrijk afkomstig waren maar daar hebben noch Chantal noch ik ooit enig bewijs voor gevonden, tenzij Renwaer een vernederlandsing zou zijn van "Renoir", wat Chantal meteen deed fantaseren (je moet weten dat onze grootmoeder heel mooi schilderde). 

Maar Chantal dacht ook dat onze overgrootvader rentmeester was in Alden Biesen! Daarin herken ik wel de grootheidswaanzin van onze "Nany" (en deze keer bedoel ik niet mijn eigen moeder maar de moeder van mijn vader en van Chantal haar vader), onze grootmoeder van vaderskant dus! Die overgrootvader was immers pachter op Alden Biesen!😉

Dat heb ik Chantal deze avond in een mail duidelijk gemaakt (ik haalde er de verhalen bij die de nichten uit Ulbeek en verre neven Louis uit Neerrepen en Nestor uit Heers me vertelden): ik hoop dat mijn nicht niet te ontgoocheld zal zijn!😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten