zaterdag 1 januari 2022

Newspeak

De "newspeak" in de roman "1984" intrigeerde me al heel lang. Of beter, de bedoeling ervan: het onmogelijk maken te denken aan iets dat je niet kunt verwoorden. Ik herinner me dat ik tientallen jaren geleden me al afvroeg of bijvoorbeeld een peuter niet meer kan "(be)denken" dan wat hij kan zeggen (en daarbij dacht ik altijd terug aan mijn eigen ervaring met het begrip "zacht" waar ik geen woord voor kende en dan maar beschreef als "lief" - dat moet rond mijn 4 jaar zijn geweest en oké, ik was toen al een kleuter en kon al spreken). Ik ging vandaag een beetje op zoek en viel op dit. Ik moet het nog fatsoenlijk bekijken maar men lijkt daar inderdaad te zeggen dat je niets kunt denken zonder de woorden ervoor te hebben. Ik twijfel daar dus aan.

Nany leek weer heel blij aan telefoon deze avond: ze hadden gisterenavond een beetje oudjaar gevierd (cava en hapjes) en deze middag ging ze bij broertje eten. Ze kon me wel niet precies uitleggen wat ze dan wel gegeten had, probeerde het te omschrijven maar ik begreep het niet goed. Maar kom, ze had het lekker gevonden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten