zondag 29 mei 2022

Einde van het Flynneffect

De laatste keer dat we bij onze dochter waren, beweerde schoonzoon dat het intelligentiequotiënt aan het dalen is sinds de jaren 70 van vorige eeuw. Men zou dat wijten aan het gebruik van smartphones. Die bewering intrigeerde me heel erg, want ik vind integendeel onze kinderen intelligenter dan wij. Dus ging ik een beetje op zoek tot ik eindelijk op deze documentaire viel.  Over het einde van het Flynneffect

Men zou inderdaad een daling van het IQ hebben vastgesteld sinds het midden van de jaren 70. Waarschijnlijk wegens te veel chemische pollutie en het veelvuldig gebruik van smartphones (en computers ook dus, vermoed ik) dat als gevolg zou hebben een verminderde concentratie en oriëntatievermogen én te veel prikkels. Maar misschien, vraagt men zich af in de documentaire, is het normaal dat we bepaalde vermogens moeten verliezen om in onze hersenen plaats te maken voor nieuwe leerprocessen?

O ja, de documentaire is van Arte, dus Frans-Duits. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten