donderdag 28 juli 2022

De schone slaapster of Doornroosje

Ik hou van sprookjes, dat heb ik hier al verteld. Deze avond, na een niet te drukke dag met als voornaamste bezigheid onze boodschappen en als slechtste nieuws het plotse overlijden van de nog vrij jonge zoon van een vriendin van Nany, viel ik toevallig op een analyse van "Doornroosje". Ik vond het zo interessant dat ik bleef kijken. Blijkbaar is het een (mij nog onbekende) "influencer" naar wie ik luisterde, begreep ik aan het einde van de video maar dat belet niet dat ik het er toch even wil over hebben. 

Hij resumeerde (met vrij veel humor) het sprookje, gaf (technische) uitleg over de totstandkoming van de Disneyfilm maar vertelde ook over de oorsprong van het verhaal en over de maatschappelijke achtergrond ervan (onder andere over de verwachte onderdanigheid van de vrouw). 

Ik besef ineens dat die "influencer" Frans spreekt en ik heb nog geen manier gevonden om gesproken teksten automatisch te laten vertalen. Maar als je een beetje Frans begrijpt, luister dan even: echt interessant! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten