woensdag 6 juli 2022

Ik heb vandaag woorden bijgeleerd

Vandaag gingen we naar de autokeuring... en de "breedtelichten" bleken niet in orde. 


We reden meteen naar de garagist die geen probleem zag, behalve dat de "standlichten" af en toe niet werkten. Hij bracht dat in orde en wij  terug naar de keuring. Deze keer was alles oké. We hadden ons wel afgevraagd, de garagist en ik, waarom, als het over de "standlichten" ging, men sprak over "breedtelichten". Ik zocht het deze avond op en blijkbaar zijn het twee benamingen voor hetzelfde voorwerp.

Van de autokeuring reden we naar het gemeentehuis waar we een vergadering hadden van de werkgroep WO I-II. Uiteraard kwamen we ruim te laat aan en was het werk (scannen van de geleende oorlogsschadedossiers) al grotendeels verdeeld. Roger en ik kregen ons deel van het werk toegewezen en daarna "babbelden" we nog een klein uurtje. Op een zeker ogenblik herinnerde Elie M. zich dat hij vroeger op de kermis graag enkele "bocken" (of "bokken"?) dronk. Ik was heel even in de war: wie drinkt er nu een bok? En toen herinnerde ik me dat Paul Boes zaliger ook dat woord gebruikte voor een pilsje. Roger vertelde me in het naar huis rijden dat vroeger iedereen in de streek dat woord gebruikte. Weer zocht ik ernaar deze avond en ik viel op dit. Roger zei me echter dat het woord hier vroeger geen link had met een bepaald merk (en nu ook niet). 

Thuis was het hoog tijd om voor het avondeten te zorgen. Later, na de broccolisoep en terwijl onze tajine verder sudderde, kreeg ik een telefoontje van Jan Gerits. Gisterenavond laat had ik hem mijn bespreking van zijn boek opgestuurd en hij wilde me melden dat hij er heel tevreden over is. Morgen stuur ik het bestand door naar Edith Oeyen, in de hoop dat ze het wil publiceren in Oostland. Ik stel me wel nog een vraag: Jan gaf dat boek uit in eigen beheer en heeft blijkbaar geen ISBN-nummer aangevraagd. Waar kun je het dan kopen behalve bij Jan zelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten