dinsdag 26 juli 2022

Waarom "schrappen"?

Ik zit me al een tijdje af te vragen waarom sommige afleveringen van de Vlaamse televisiereeks "De Kampioenen" moesten worden "geschrapt". Eigenlijk was dat toch maar een "volkse serie", getuige van zijn tijd, vol humoristische clichés die er, voor mijn part, mochten zijn?  Uiteraard weet ik (of heb ik gelezen?) dat het gaat over afleveringen die blijk gaven van "racisme" en zo (hoewel ikzelf, ook al heb ik ze niet allemaal bekeken, daar niet zo zeker van ben, maar kom, als men zo "kleinzerig" wordt, kan men de serie ook bestempelen als "seksistisch"). Ik wilde daar al een poosje over schrijven, want niet alleen vind ik die beslissing onbegrijpelijk, ik vind ze ook dom omdat de serie een humoristisch beeld geeft van een typisch volkse dorpsgemeenschap uit vorige eeuw. 

Deze avond ging ik, zoals gewoonlijk, nog eens kijken wat filosoof Sanctorum geschreven heeft op zijn blog, en hij bleek het toevallig ook te hebben over die "schrapping"! Hij vertelt in veel betere termen ongeveer wat ik zelf denk. Ik hoef daar dus niets meer aan toe te voegen maar blijf het wel heel erg vinden dat men zo handelt met wat eigenlijk een deel van een "patrimonium" is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten