maandag 20 mei 2019

Over tenten en reizen

We hopen binnenkort nog eens naar Frankrijk en Spanje te kunnen gaan.

'Maar deze keer nemen we onze Hollandse tent mee,' zegt Roger, 'want ik word echt te oud voor die Quechua-tenten waar we op handen en knieën moeten in en uit kruipen'.
Hij heeft gelijk: zelfs ik (bijna zes jaar jonger dan hij) kruip de laatste jaren met enige moeite uit onze slaaptent.

Ik weet het: ik had destijds bezwaren tegen die Hollandse tent. Dat het opstellen bijna een uur duurt. En dat de tent niet dichtgaat met ritssluitingen maar met drukknopen, waardoor er altijd openingen blijven waarlangs ongedierte kan binnendringen (ik herinner me dat ik al over dat bezwaar sprak met de verkoper toen we de tent kochten in 1992 en ik weet dat ondertussen hun nieuwe tenten wel zijn uitgerust met ritssluitingen).

Maar... die tent heeft ook veel voordelen. Ze is heel ruim (er is meer dan voldoende plaats om te slapen en te leven voor 4 personen) en je kunt er in rechtstaan. Dus ging ik meteen akkoord. De tent is immers zo groot en overzichtelijk dat ik gemakkelijk elke avond even snel kan checken of er ongedierte is in gedrongen.

Alleen met de tijd die het opstellen vraagt, zit ik nog in: na een lange reis is het niet prettig daar nog een uur te moeten aan besteden.

Langs de andere kant: ik heb op campings vaak de installatie van campers of caravans geobserveerd en telkens duurde dat veel meer dan een halfuur tot zelfs langer dan één uur.

Deze avond keek ik op mijn pc-scherm nog eens naar de vlog van het reizende gezin, zoals ik ze noem. Wel, die plannen nu van Panama naar Mexico te reizen met een "daktent". Bovenop de auto dus. Dat lijkt me helemaal onpraktisch! Zodra die tent is opgesteld kun je de auto toch niet meer gebruiken!?

En... eigenlijk stel ik me dezelfde vraag over campers. Je kunt daarmee, nadat je geïnstalleerd bent, toch niet meer rondrijden? Dat moet ik volgend weekend eens vragen aan vrienden die met een camper reizen (en die we dan op bezoek krijgen)!

1 opmerking:

  1. Ik heb de vraag gesteld aan onze vrienden. Meestal zorgen ze dat ze met een bus naar de stad kunnen vanuit de camping (wat wij ook doen) en voor echte uitstappen in de buurt gebruiken ze toch de camper, hoewel vrij zelden omdat het inderdaad nogal bewerkelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen