zondag 19 mei 2019

Eerste communie van Elena

Gisterenmiddag haalden we Nany naar hier. Ze was zo mooi gekleed dat ik spontaan mijn bewondering uitriep, maar ja, ze had zich dan ook al voorbereid op de eerste communie van Elena vandaag: mijn moeder is veel koketter dan ik!

Onderweg naar Haspengouw stelde ze voor eerst iets te gaan drinken op een terras. Het werd weer de tuin van Stephane Malais in Heks waar we genoten van een wijntje door Stephane zelf gemaakt (en voor Roger een Orval). We hadden veel geluk, want kort nadat we thuis aankwamen, begon het hevig te regenen en zelfs even te onweren.

Ik maakte nog eens alu gobi klaar en mama vond het duidelijk heerlijk. Ondertussen babbelden we (afijn, wij luisterden vooral).
Rond 22 uur stelden we haar voor samen te kijken naar "Le baron de l'écluse", een film die Roger en ik zeker drie keer gezien hebben maar deze keer ook met veel plezier bekeken. Nany bleek hem ook goed te vinden. Kort daarna ging zij slapen. Roger en ik bleven nog een poosje op.

Deze ochtend had ik de indruk dat ik niet geslapen had. Nany had me al vaak verteld dat ze zo dikwijls moet opstaan 's nachts maar dit is de eerste keer dat ik het echt meemaakte (de vorige keren was Nany hier samen met Hendrik en Debby, sliepen Roger en ik op de kamer van Hendrik - die niet in orde is - en Hendrik en Debby op de kamer van dochterlief, waar wij gewoonlijk slapen en vorige nacht dus ook sliepen). Vanop de kamer van Hendrik hoor ik niet wat er op de gang naar de badkamer gebeurt, vanop de kamer van dochterlief wel. En echt, tussen 6 en 9 uur ben ik zeker acht keer midden in een slaapcyclus wakker geworden van getrappel op de gang. Misschien straks opnieuw gaan slapen op de kamer van Hendrik?

Na een snel ontbijt reden we naar het Leuvense, waar we in de kerk (waar die eerste communie zou plaatsvinden) Zeger en de ouders van schoonzoon ontmoetten (dochterlief, schoonzoon en hun kinderen hebben we niet gezien, die hadden waarschijnlijk voorbehouden plaatsen). Hendrik en Debby zou Roger iets over 13 uur afhalen aan het station van Leuven.

Na de mooie mis (hoewel... ik heb bijna niets verstaan van wat de pastoor vertelde, maar de kindjes zongen prachtig, dat wel!) reden we allemaal (per auto of fiets) naar het huis van dochter en schoonzoon. Roger zette Nany en mij af en reed meteen verder naar het Leuvense station.

Weer hadden we ontzettend veel geluk, want we konden het aperitief op het terras gebruiken (kort daarna, terwijl we binnenshuis aan tafel zaten, heeft het gestortregend).

Het werd een heel mooi feest. Dochterlief had weer haar creativiteit en inventiviteit aangesproken om de tafel en het huis te versieren; de ouders, zus, schoonbroer en neven (van wie één met een mooi en lief vriendinnetje) van schoonzoon en wij waren heel blij elkaar nog eens te ontmoeten; Elena, Matthias en Eva genoten volop van de feestsfeer (en Elena van haar cadeautjes uiteraard), en het eten was weer superlekker (ik heb trouwens te veel gegeten).  Heel aangename conversaties met Maria en Michel (ouders van onze schoonzoon), vrij intieme conversaties met Elena die zich eigenlijk nog steeds afvraagt wat "christelijk zijn" in feite inhoudt, veel gelachen tijdens conversaties met Hendrik en Zeger, kortom, een heel aangename dag.

Hierbij enkele sfeerbeelden (geen foto's in de kerk, want er werd gevraagd er geen te maken):













Eigen foto's




Foto's Roger
We waren terug thuis iets over 22 uur en Nany was duidelijk heel moe: ze is praktisch onmiddellijk gaan slapen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten