zaterdag 8 september 2018

Santa Eulalia de la Peña en Huesca

Roger stelde deze ochtend voor nog eens te rijden naar Santa Eulalia de la Peña via de hoya de Huesca. We reden even terug richting Pyreneeën en de Salto de Roldan en klommen daarna de bergen in via smalle bergwegen.

Eigen foto
Santa Eulalia, dat zijn enkele gerestaureerde huizen en een kerk in fel klimmende straatjes waar  amper een auto door kan. Ik herinner me dat enkele jaren geleden men er bezig was huizen te restaureren. Nu waren ze duidelijk bewoond al hebben we alleen enkele kinderen en een hond ontmoet. Maar we hoorden in elk huis praten. Heeft een groep vrienden het verlaten dorpje gekocht - zoals wij vroeger droomden te doen met onze vrienden?

We reden terug naar de camping en aten er brood, kaas en gazpacho (we lusten die koude soep én het is een eenvoudig middel om veel  groenten te eten) en hielden een siësta (lectuur, rust).

Eigen foto
Toen we op de camping aankwamen, waren we er nog alleen. Rond 16 uur kwamen de eerste nieuwe kampeerders aan.Wij reden toen naar Bierge waar we nog eens de waterval wilden bewonderen - en vooral de mensen die er van af sprongen in de rivier.
Dat werd weer bijna een uur rijden door de hoya en op smalle, kronkelende bergwegen. Op de parking aangekomen, dacht ik dat we via de weg naar de "Salto de Bierge" zouden lopen maar Roger wilde via trappen gaan. Misschien had hij gelijk en is via de weg te gevaarlijk.Maar ik zit met mijn hoogtevrees dus liet ik Roger alleen gaan.
Hij was heel snel terug: nu moet je betalen om dicht bij de waterval te komen... en je mag er niet meer zwemmen waardoor er geen "springers" meer zijn...

Dan maar terug naar de camping nadat Roger nog enkele foto's maakte van een viaduct (foto's volgen later).

Eigen foto
Onderweg deden we enkele boodschappen.

Rond 20 uur liepen we naar het centrum van Huesca. Daar bleek het feest te zijn: kraampjes, zangers, muziek, flamenco-achtig ballet en veel volk. Die gestyleerde flamencodansen zou onze vriend Dirk Lambrechts zaliger gruwelijk hebben gevonden maar ik vond ze iets hebben (al heeft het dus helemaal niets meer met flamenco te maken).

Wij gingen een glas wijn drinken en aten er een racion pulpa alla gallega bij. Heel lekker: ik wil dat thuis ook eens klaarmaken.

Eigen foto
Vandaag haalden we de 28°C.

Foto's van Roger:


De hoya van Huesca




Waterval van Bierge en omstreken


Geen opmerkingen:

Een reactie posten