vrijdag 8 oktober 2021

Ik weet het!

Ik weet waarom het niet aanhouden van één enkel standpunt mij in sommige romans (en bijvoorbeeld niet in sprookjes) hindert!  Ik las deze avond nog verder in "De onderstroom" en het viel me op dat de roman eigenlijk grotendeels vanuit één standpunt wordt geschreven. Af en toe echter vergeet de auteur blijkbaar dat hij de lezer zich laat vereenzelvigen met dat ene personage en niet met de anderen, en vertelt hij (in dit geval een "zij", maar inderdaad, ik herinner me dat het er ook zo aan toe ging bij andere auteurs) heel even wat andere personages voelen, denken, enzovoort, maar wat niet kan geweten worden door de "hoofdpersoon" (en dus ook niet door de lezer als hij het standpunt van dat personage overneemt). 

In feite gaat het dus over een niet adequaat gebruikt godsperspectief. Als de schrijver een godsstandpunt aanneemt en de lezer wil laten lezen vanuit dat perspectief, moeten alle personages even fel gedetailleerd worden! 

Ach, het is maar een kleine schoonheidsfout en ik lees dus toch even verder voor ik ga slapen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten