vrijdag 21 februari 2020

Over syntaxis en onderwijs

O ja, gisteren ben ik vergeten Karel te zeggen dat ik minstens één boek van Jos Vandeloo goed vond... en kon hij mij geen antwoord geven op mijn vraag over vervoegde werkwoorden waarna je een "te" moet zetten voor een infinitief.

Karel is germanist en gaf vroeger les Duits en Nederlands. 'Ik ben niet echt een taalkundige,' zei hij, 'en ik probeerde altijd de lessen syntaxis tot een minimum te herleiden'.

Oké, dat is waarschijnlijk de reden waarom ikzelf zo weinig heb geleerd over Nederlandse spraakkunst: leraars die het zelf niet echt wisten omdat ze de taal intuïtief correct spraken.

Voor mij, als Franstalig (geworden) meisje, was dat echter niet vanzelfsprekend toen ik, na Congo, had gekozen voor een Nederlandstalige school: ik heb zelf "mijn" grammatica moeten "maken" en zeker wat betreft die syntaxis; de Nederlandse zinsbouw is immers heel verschillend van de Franse!

Maar kom, die syntaxis heb ik me uiteindelijk min of meer toegeëigend, alleen weet ik nog steeds niet precies, na al die jaren, wanneer ik wel of niet "te" moet zetten voor een infinitief!

Uiteraard dacht ik dat Google uitkomst zou brengen en vandaag ging ik even op zoek... en viel ik op dit. Niet te doen, die regels, inderdaad!

Wat een verschil met Frans waar de grammatica (ik denk onder andere aan Grevisse die ik "uit het hoofd" moest leren en die ik, met mijn slecht geheugen, heel gemakkelijk onthield omdat alles zo logisch leek) gewoon zegt: dit is de regel en dat zijn de uitzonderingen!

1 opmerking:

  1. Did you know there's a 12 word phrase you can speak to your partner... that will induce intense emotions of love and impulsive attractiveness for you buried inside his chest?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, cherish and protect you with his entire heart...

    12 Words Who Fuel A Man's Love Impulse

    This impulse is so hardwired into a man's mind that it will drive him to try harder than ever before to make your relationship the best part of both of your lives.

    Matter-of-fact, triggering this powerful impulse is so essential to getting the best possible relationship with your man that the moment you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You will immediately find him expose his mind and soul for you in such a way he's never expressed before and he'll distinguish you as the one and only woman in the world who has ever truly tempted him.

    BeantwoordenVerwijderen