maandag 13 juli 2020

Sint-Truiden

Het aantal besmettingen stijgt weer, horen we op de radio. Omdat er meer getest wordt of omdat de mensen minder opletten?

Of ik tijdens een van mijn pauzes tijd had voor een wandeling in Sint-Truiden, wilde Roger vandaag weten. Eigenlijk was ik van plan om te strijken tijdens een van mijn pauzes maar... terwijl ik (tijdens een eerdere pauze) naar Nany belde, besloot ik het strijken uit te stellen. Het was veel te mooi weer om daar niet van te genieten. 
En, vermits er voor deze avond nog goulash en gazpacho was, had ik zeker tijd voor een wandeling in Sint-Truiden.

Het is de eerste keer dat we echt in die stad rondlopen sinds het begin van de Coronacrisis. Opvallend was dat bijna iedereen een mondkapje droeg, in de winkels (waar het verplicht is) maar ook op straat. Er liep toch minder volk rond in de straten dan ik gewend was voor de crisis (dat kan ook liggen aan het feit dat we maandag zijn). Maar... de caféterrassen op de Grote Markt zaten overvol! En volgens mij stonden weinig tafels op minstens 1,5 meter van elkaar!

Kunnen de vermeerderde besmettingen daaraan liggen? Zelf heb ik al een poosje de indruk (volgens wat zelfs vrienden mij mailen) dat veel mensen denken dat het gevaar geweken is. 

Roger en ik blijven voorlopig voorzichtig...  

Eigenaardig dat ik nog enkel in Vlaams Brabant (Leuven, Tildonk) cafés heb meegemaakt waar voldoende afstand houden geen probleem is.  O ja, bij Stephane Malais is het ook meer dan oké en daar in het Antwerpse, waar we onlangs zaten met Hendrik en Debby, was het ook zoals het hoorde. Het lijkt erop dat alleen in deze buurt bijna alle terrassen overbevolkt zijn!

Binnenkort ontmoeten we Boudewijn Knevels in Mettekoven. Benieuwd hoe het in dat café zal zijn! 

We hebben een klein uur rondgelopen in Sint-Truiden. 'Geslenterd', preciseert Roger die ons "samen wandelen" altijd te traag vindt. Deze avond echter heeft hij (eindelijk) nog eens het gras afgereden in ons nieuwe stukje tuin (ik zou eigenlijk beter "stuk" schrijven, want ik vermoed dat het om meer dan 200 m² gaat) en dat gaf hem meer dan één uur vrij intensieve beweging! 

2 opmerkingen:

  1. Nogal bizarre formulering: "Eigenaardig dat ik enkel in Vlaams Brabant voldoende afstand zie. O ja, ook in Limburg. En o ja, ook in Antwerpen. Eigenlijk enkel niet in Sint-Truiden." Waarom dan die eerste zin eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk! En ik heb de zin dan ook eerst willen herschrijven... maar bedacht toen dat met die eerste zin erbij je beter mijn gedachtegang kon volgen.

      Verwijderen