dinsdag 12 februari 2019

"Klimaatmars"

Ik heb toch een klein beetje kunnen praten met de kindjes deze middag en avond.

Elena en Matthias vertelden me onder andere dat ze met de school een "klimaatmars" hadden gehouden in het dorp. En dat ze spandoeken hadden mogen beschrijven/beschilderen. Elena had geschreven: "Voor de planeet en voor minder CO2" (of toch iets dergelijks: ze vertelden dat terwijl het geroezemoes op de speelplaats zijn hoogtepunt bereikte).

Ik heb alleen geantwoord dat het klimaat in de loop der eeuwen al vaak is veranderd. Elena stelde zich wel meer vragen, onder andere: 'Hoe komt het dan dat de mensen zich daar nu pas zorgen over maken?'

Ikzelf denk dat we (in onze contreien) ons daarover nog niet te veel zorgen hoeven te maken, maar leg dat eens uit aan een meisje van 8 jaar en een jongen van 6 jaar. Misschien vergis ik me uiteraard, maar dan nog: ik vind dat ze veel te jong zijn voor zulke discussies.

Zij gingen echter verder (en dat was in de auto, terwijl we van de school naar "huis" reden, waar we ons zouden moeten haasten om op tijd in de dansles te zijn):  'Ja, maar oma, nu weten we dat we er iets kunnen aan doen: de verwarming lager zetten en een trui aantrekken, vaker met de fiets naar school gaan, minder met de auto rijden, en minder naar de televisie kijken!'
Daar had ik echt niet van terug... want het zou te veel moeite gevraagd hebben heel die indoctrinatie te ontleden en waar nodig te weerleggen... en uit te leggen dat wij, haar opa en oma, heel dicht bij dat ideaal zitten, behalve wat de auto betreft!😏

Maar ik hoefde niet te antwoorden, want Elena was me voor: 'ik hoop maar dat naar de televisie kijken niet verboden wordt, want dat doe ik zo graag!'

Opvoeders, hou toch eens op onze kinderen zo te indoctrineren! Je duwt er enkelen echt in een diepe depressie (ik ken zo iemand over wie ik hier niet meer wil vertellen): ze gaan (voor hun leeftijd) te fel nadenken en worden zo bang van een wereld zonder toekomst dat ze zelfs eraan denken er een einde aan te maken.

En... ikzelf stel me één cruciale vraag. Ik ben echt niet genoeg op de hoogte van de "problematiek" om me ermee te moeien maar ik heb wel ettelijke keren gelezen dat kerncentrales juist voor de minste CO2 uitstoot zorgen!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten