donderdag 30 april 2020

Ontdekking

Ik vond deze ochtend een mail van Ivo Hermans over "virtuozen".

Hij schreef onder andere: 'Het succes van de Taraf de Haïdouks  kent geen grenzen, de media zijn wereldwijd vol lof en zalen zijn op voorhand uitverkocht. De BBC verleende hen in 2002 de Award for World Music  (?)  (Music of the World is correcter) Gheorghe Caliu, een violist van het ensemble, werd uitgenodigd door de regisseur Radu Mihaileanu voor een rol in de film ‘Concertul’, waarin hij de rol speelde van een zigeunerviolist. In de film moest hij een capriccio van Paganini spelen. Een uiterst berucht en virtuoos solowerk voor viool. Omdat hij geen noten kon lezen leerde hij het capriccio in enkele uren alleen op zijn gehoor!'

Ik was zeer geïntrigeerd, want ik kende die groep helemaal niet! En dat bleek inderdaad een gemis!

Het was weer een luie dag. Koud en regenachtig, geen wandeling, niet schoongemaakt hoewel het huis steeds stoffiger wordt van de kachel, en zelfs niet gekookt. Ik had een diepvries groentenpannetje met aardappelen gekocht en daar aten we gisteren en vandaag van. Het bleek echter eerder een "aardappelpannetje" met (een paar) groentjes te zijn, en de gebruikte olie bleek zonnebloemolie! Morgen en overmorgen eten we nog eens linzensoep, daarna iets met spinazie en dan is het gelukkig weer tijd voor boodschappen! 

Jan Gerits mailde me dat de tekst voor de volgende Limburgse monografie er binnenkort aankomt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten