donderdag 11 juli 2019

Boeken sorteren, onder andere

Ik nam vandaag onze werkkamer onder handen (wat veel acrobatiewerk vergt) en bedacht dat ik eigenlijk de boeken daar zou moeten sorteren. Onze fictie-boeken staan in de "bibliotheek", het grootste deel "non-fictie" staat op rekken in de werkkamer.


Ik begon met de boeken over religies en gezondheid (30 jaar oude boeken over bijvoorbeeld hart- en vaatziekten hebben geen enkel nut meer en veel van die boeken over religies zijn ook achterhaald). Op nog geen halfuur had ik een hele stapel boeken klaar om naar de Kringwinkel te brengen.

Eigen foto's
'Die nemen ze daar niet meer aan', zei Roger. Waarschijnlijk heeft hij gelijk en dat om dezelfde reden als waarom ik ze wil wegdoen. Maar moet ik ze dan gewoon allemaal wegsmijten? Erg, vind ik dat! Misschien moet ik eerst zelf nagaan welke boeken voor andere mensen nog interessant kunnen zijn?

Eigenlijk zou ik de boeken over religies (we hebben er nog in dozen liggen in de bibliotheek) naar Rogers boekbindatelier willen brengen, waar ook boekenplanken staan. Zo houd ik meer plaats over voor andere boeken (die ik ook een van deze dagen wil sorteren). De boeken over opvoeding en pedagogie wil ik wel allemaal bijhouden, ook al zijn ze verouderd, omdat ze een licht werpen over hoe dat vroeger in zijn werk ging. Planken hebben we vol met die boeken: ik zal daar dus wel enkele uren moeten aan besteden.

Dat wordt dus een werk van heel lange adem... want na de boeken over religie en pedagogie moet ik de boeken over geschiedkundige onderwerpen, de biografieën en autobiografieën, de boeken over landen en steden, de boeken over etiquette en over esoterie en de taalboeken nakijken. En uiteraard de boeken die nog in de bibliotheek in dozen liggen, niet vergeten.

Het probleem is dat, als ik bijvoorbeeld een honderdtal boeken naar Rogers atelier wil verhuizen, ik minstens 10 keer over en weer moet lopen, anders wordt het te zwaar voor mij (en Roger lijkt geen zin te hebben in die karwei).
Maar kom, ikzelf vind die job wel leuk én ik krijg er nog beweging door.

Vandaag "bewogen" we ook een hele poos in Sint-Truiden. De oogarts had Roger een nieuwe bril voorgeschreven en we hadden gewacht tot deze maand om die te gaan bestellen (juli is hier immers "soldenmaand" - koopjesmaand).
En van die "solden" hebben we geprofiteerd bij Pearle! Dankzij de "solden" krijgt Roger volgende week een nieuwe bril voor een heel schappelijke prijs!

Daarna (dat stappen deed deugd aan mijn rug die vrij pijnlijk aanvoelde na het stofzuigen van onze werkkamer en mijn acrobatische toeren aldaar) liepen we nog wat rond in de stad, wilden we shampoo met aloë-vera kopen in een Indische winkel die jammer genoeg gesloten bleek en dronken we een glas witte wijn in "ons" cafeetje.

Deze avond aten we de rest van gisteren: gemakkelijk! Maar... ik had gisteren voor de vulling van de courgette gierst gebruikt in plaats van rijst. Omdat ik dacht dat de glycemische index van gierst lager lag dan die van rijst. Helaas, ik heb het ondertussen opgezocht: gierst heeft een even hoge glycemische index als witte rijst, en zelfs hoger dan de basmatirijst die wij meestal gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten